sunnuntai 13. helmikuuta 2011

Takan sytyttämisestä vielä

Viime sunnuntaina kirjoitin juttua siitä mitä haasteita tiivis talo ja koneellinen ilmanvaihto aiheuttavat takan sytyttämiselle. Tässä nyt ihan vain mielenkiinnosta (jos siis jotain muutakin kiinnostaa ;) tämän viikon tulokset takan sytyttämisen suhteen. Taustana se, että olen koko talven polttanut takassa joka päivä ainakin pesällisen puita, silloinkin kun ulkona oli nollakelit. Kovilla pakkasilla enemmän. Ilmanvaihto on pyritty säätämään niin, että paine-eroa ulkoilman kanssa ei juuri olisi. Ylipainetta ei tänne saa, mutta pientä alipainetta tuntuu joskus olevan.

Maanantai oli heti hankala päivä. Sammutin IV-koneen jo ennen tulitikun raapaisua kun piipusta puhalsi sen verran voimakas tuuli sisään kun avasin pellin. Mutta eipä sekään auttanut. Kun savua alkoi tulla sankasti tuhkaluukustakin eikä vaan luukkujen raoista otin käyttöön hätäsuunnitelman, ja pistin IV-koneen ja takkatilan päälle. Takkatila käytännössä pakottaa piipun vetämään, eli savun suunta kääntyi oikeaksi saman tien. Takka syttyi, mutta sen 15 minuutin aikana minkä takkatila oli päällä (koska sitä ei tosiaan saa pois päältä mitenkään muuten kuin odottamalla) IV-kone jäähtyi aika pahasti (ulkona pari astetta pakkasta). Tuloilman lämpötila laski +25 asteesta +15 asteeseen ja koneen mittaama huonelämpötila laski +21 asteesta +13 asteeseen. Ja tuo jälkimmäinen siis johtui ihan vaan siitä, että IV-kone jäähtyi sen takia kun tulopuhallin veti kylmää ilmaa sisälle, mutta LTO-kennon läpi ei kulkenut varmaan yhtään lämmintä ilmaa ulospäin. Ja takka paloi aika kovalla liekillä vaikka tuhkaluukku oli suljettu lähes kokonaan. Liekit pienenivät huomattavasti heti kun takkatila meni pois päältä, ja pian IV-koneen lämpötila-anturitkin näyttivät taas normaalilukemia.

Tiistai ja keskiviikko olivatkin sitten huomattavasti helpompia. IV-koneesta laitoin tehot pienimmälle, mutta ei tarvinnut edes sammuttaa konetta, vaan takka lähti vetämään muutenkin. Torstaina sitten taas otettiin savut kunnolla sisälle, vain takkatila pelasti. Perjantai meni taas helpoimman mukaan, IV-kone pienimmällä. Tiedä sitten mikä ihmeen lukko takkaan iski maanantaina ja torstaina. Joskus kerran, olisiko ollut joulukuussa, jouduin myös turvautumaan takkatilaan kun muu ei auttanut. Eli mielenkiintoista miten nyt sitten testiviikolla heti kahteen kertaan joutui sitä käyttämään, kun yleensä on IV-koneen sammutus riittänyt alkuvedon saamiseksi.

Viikonloppuna poltin takkaa kahdesti, pesällisen aamulla ja toisen illalla. Ulkona oli -15-20 astetta pakkasta, joten totesin hyväksi lämmittää kunnolla kun nyt kerta oltiin kotona ja pystyi aamullakin takkaa lämmittämään. Takka syttyi joka kerta helposti, ilmanvaihto pienimmälle säädettynä. Tosin tässä auttoi nyt varmaan jatkuva lämmityskin, kun takka pysyi paremmin lämpimänä ja hormi varmaan myös niin veto on parempi.

Mutta tässä nyt vähän tilastoa tähän asiaan. Fiilispohjalta sanoisin, että tähän mennessä talven aikana varmaan puolet kerroista on mennyt IV-koneen sammutuksella, ja loput ihan vain ilmanvaihdon pienimmällä pitämällä.

8 kommenttia:

Harri kirjoitti...

Mitäs jos kuitenkin edes testaisit sitä ikkunan raottamista takan sytyttämisen ajaksi? Ei se varmaan niin paljoa viilennä kuin tuo takkatila...
Meillä ainakin edellisessä talossa tuo auttoi hyvin.

Tapani Värjölä kirjoitti...

Voisihan tuota testata seuraavan kerran jos savut tulevat sisään IV-koneen sammutuksesta huolimatta. Mutta parempi olisi, jos tuo takka nyt suostuisi toimimaan lopputalven ilman näin radikaaleja toimenpiteitä ;)

Anonyymi kirjoitti...

Kuulostaa työläältä tuo takan sytyttäminen. Meillä avataan ikkuna pikkaisen raolleen sytyttämisen ajaksi. Kun hormi vetää hyvin, ikkunan voi sulkea. Ei tarvi vaihtaa ilmastoinnin asetuksia välillä. Ja ei tuosta ikkunan avautumisesta huoneilma juuri viilene näilläkään pakkasilla. Veikkaan että enempi ilma viilenee, kun ulko-ovea avataan talosta poistuttaessa tai sinne tultaessa.

Tapani Värjölä kirjoitti...

Ei tuo minusta mitenkään vaikeaa ole. Ilmanvaihdon ohjaus onnistuu tuosta kosketusnäytöstä joka on n. 1,5 metrin päässä takasta. Lähin avattava ikkuna on paljon kauempana :) Periaatteessa tuo takka voisi lähteä vetämään ihan normaalisäädöilläkin silloin kun se on sopivan lämmin. Pitäisi testata tuotakin enemmän, mutta kun ei aina jaksa ottaa riskiä savustuksesta ja kun ilmanvaihto ei kuitenkaan ihan sekunnissa reagoi, niin mieluummin varmemman mukaan...
Ilmanvaihdon sammutus on se ensimmäinen hätäkeino, ja se onnistuu myös takan vierestä parilla ruudun painalluksella.

Anonyymi kirjoitti...

Tuleehan korvausilmaa erillisellä putkella?

Tapani Värjölä kirjoitti...

Ei ole meillä erillistä putkea takalle.

Anonyymi kirjoitti...

LVI suunnitelijani mukaan Passiivi/matalaenergiatalon takka vaatii määräysten mukaan korvausilman erillisellä putkella. En olisi millään halunnut tehdä lisää reikiä seinään/lattiaan. :-)

Tapani Värjölä kirjoitti...

Eipä taida tähän asiaan mitään todellisia määräyksiä olla, mutta järkevää tuollaisen oman putken laittaminen takalle kyllä olisi... Eikä se nyt varsinaisesti liity mitenkään passiivirakentamiseen, vaan oikeastaan jokaiseen taloon jossa on koneellinen ilmanvaihto tuollainen voisi olla paikallaan...

Lähetä kommentti