keskiviikko 28. huhtikuuta 2010

Laattoja ja tiiliä

Miten paljon keraamisia laattoja saa mahtumaan tavalliseen henkilöautoon? Entä miten paljon kyseinen auto jaksaa niitä kantaa? Näihin kysymyksiin jouduin kaivamaan vastauksia kun kävin eilen hakemassa lattialaattoja Upofloorilta. Varastomies oli selkeästi aiemminkin törmännyt tähän ongelmaan, koska ensimmäinen kysymys oli millaisella autolla olen liikkeellä, kun laattoja oli tulossa 900 kg:n verran...

Nopea vilkaisu rekisteriotteeseen kertoi karun totuuden. Ei jaksa Toyota Corolla kantaa noin paljon. Kaikki laatikot olisivat kyllä mahtuneet kyytin, mutta sitten olisi ollut autosta varmaan vähintäänkin akselit poikki. Emme siis yrittäneet lastata kaikkea kerralla kyytiin, vaan otin ensimmäiseen kuormaan "vain" 550 kg:n verran laattoja, eli ne laatat mistä tehdään lattia alakerran vessaan, kodinhoitohuoneeseen ja pesutiloihin. Auton rekisteriotteeseen merkattu maksimikuorma on n. 1900 kg, ja nyt jos olisi auto mennyt vaa'alle olisi lukema ollut n. 1850 kg... Onneksi olen itse kevyt ;)

Laattakaupasta oli matkaa kotiin n. 4 km, ja sen auto selvisi hyvin. Tosin jokaisessä kuopassa ja mutkassa hieman jännitti joko nyt napsahtaa. Purin sitten kuormasta 100 kg laattoja kotiin ennen kuin lähdin ajamaan Klaukkalaan. Tältä autossa näytti kun tänä aamuna saavuin tontille.
Takakontiiin en uskaltanut laittaa mitään, jotta olisi paino mahdollisimman tasaisesti molemmilla akseleilla. 100 kg poisto kuormasta vaikutti kyllä aika merkittävästi auton käyttäytymiseen, ja renkaiden yläosakin tuli näkyviin :)

Kun laattakuorma oli purettu pääsin katsomaan miten muuraus oli parissa päivässä edennyt. Kovaa vauhtia seinä nousee, ja muurarin mukaan ollaan ihan hyvin kolmen viikon kokonaisajan aikataulussa.


Nyt on autossa lastattuna loput laatat, eli n. 330 kg. Välivarastoon jääneet laatat pitäisi vielä huomenna heittää kyytiin ja viedä talolle. Jos tästäkin reissusta selvitään, niin voi todeta, että auto jaksaa kantaa ainakin sen verran mitä rekisteriote väittää :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti